Концепција, ослањање и управљање возила

ID: 1605
врста предмета: научно-стручни
носилац предмета: Благојевић А. Иван
извођачи: Благојевић А. Иван
контакт особа: Благојевић А. Иван
ниво студија: Мастер академске студије – Машинско инжењерство
ЕСПБ: 6
облик завршног испита: презентација пројекта
катедра: катедра за моторна возила

извођења

циљ

Циљ предмета је развијање логике пројектовања концепције возила, као и његовог система за ослањање и управљање, а на основу задатих захтева које оно мора да испуни. Осим тога, међусобно повезивање и уклапање система у функционалну целину која чини возило представља вештину којом студент треба да овлада, поштујући при томе одговарајућа ограничења у погледу масе, димензија и ергономије, али и захтева који се односе на удобност и проходност. Стицање практичног искуства у пројектовању помоћу рачунара, као и сагледавање различитих решења, представља саставни део наведеног процеса.

исход

По успешном завршетку овог курса, студенти би требало да буду оспособљени да: идентификују све потребне захтеве које концепција возила и његови системи за ослањање и управљање у фази пројектовања и експлоатације треба да испунe; анализирају постојећа решења система ослањања и управљања, као и концепција возила у целини ради примене или модификације на задатом возилу; утврде оптерећења којима су елементи система ослањања и управљања на возилу изложени; примене стечену логику кроз самостално пројектовање концепције возила и наведених система за дати пројектни задатак; користе савремене инжењерске алате.

садржај теоријске наставе

Предавања се састоје из три целине. Прва целина се односи на концепцију градње возила, његову ергономију, као и законске прописе и препоруке које се односе на наведену област. Друга целина посвећена је системима ослањања и управљања, односно пројектовању елемената који их чине и одређивању параметара који дефинишу њихову кинематику и оптерећења. Трећа целина односи се на осцилаторну удобност возила, односно пројектовање и одабир одговарајућих типова опруга и пригушивача и прорачун њихових карактеристика. Свака од целина подразумева објашњења за: почетне захтеве и параметре на основу којих се врши пројектовање; усвајање одговарајуће концепције; сагледавање већ постојећих решења; идентификацију одговарајућих елемената система или склопа и њихово позиционирање и димензионисање; анализирање кинематике и основних оптерећења којима је конструкција изложена.

садржај практичне наставе

Практична настава састоји се у изради самосталног пројекта за сваку од набројаних целина. У изради наведеног пројекта студентима су на располагању експонати система, склопова и возила, при чему се користе одговарајући рачунарски алати.

услов похађања

Дефинисано курикулумом Модула за моторна возила.

ресурси

Софтвер MSC Adams/Car, MatLab, CAD software. Експонати система возила, каталози произвођача компоненти.

фонд часова

укупан фонд часова: 75

активна настава (теоријска)

ново градиво: 25
разрада и примери (рекапитулација): 5

активна настава (практична)

аудиторне вежбе: 5
лабораторијске вежбе: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 25
консултације: 0
дискусија/радионица: 0
студијски истраживачки рад: 0

провера знања

преглед и оцена рачунских задатака: 0
преглед и оцена лабораторијских извештаја: 0
преглед и оцена семинарских радова: 0
преглед и оцена пројекта: 9
колоквијум са оцењивањем: 3
тест са оцењивањем: 0
завршни испит: 3

провера знања (укупно 100 поена)

активност у току предавања: 10
тест/колоквијум: 10
лабораторијска вежбања: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 50
завршни испит: 30
услов за излазак на испит (потребан број поена): 30

литература

И. Благојевић: Концепција, ослањање и управљање возила, скрипте са предавања.; B. Heissing and M. Ersoy - Chassis Handbook;